2009-06-28

Ett hjärteligt besök i Sundborn

Foto: Trons

Carl och Karins hem i Sundborn. Ett hus på ca 600 kvadratmeter. Allt efter det att familjen växte, så växte också huset!

Carl och Karin Larsson måste ha varit de mest uppfinningsrika människorna i Sverige under slutet av 1800-talet. Det är som jag ramlat ned i en djup brunn och kan inte komma upp förrän jag druckit upp allt vatten. Jag känner mig djupt inspirerad av deras stil i hemmet, sättet de levde på. Jag vill bara sluka all information om deras liv och leva som de gjorde, dvs. inreda på det sättet som de gjort.
Jag och min familj var i Sundborn igår på dagen i ett par timmar. Vi gick på rundtur i Lilla Hyttnäs som pågick i cirka 45 minuter. De hade bibliotek, gästrum med träpaneler som kommer från Köpenhamn och Tyskland tror jag. Lilla ateljen där Karin vävde exempelvis "De fyra elementen", som sedan fick plats på en vägg i deras matsal. I matrummet satt hela familjen och åt mat tillsammans vid ett avlångt bord. Överallt, i alla rum, fanns det dukar kvar som Karin vävt, målerier på väggar och tak som Carl målat, kakelugnar i varenda rum, banderoller över de flesta dörrar och porträtt på sina barn som Carl målat på många dörrar i huset.
Det var en underbar känsla att få gå där och kolla. Pappa köpte med flera stycken böcker hem, bordsunderlägg och massa mera, så vi kan sitta och läsa om deras liv vilket jag oerhört gärna vill. Själv fick jag en bok som handlar om Carls fru, Karin Larsson, som heter " Karin Larsson och blommorna i Sundborn". Hittills har jag läst till sidan 40. Den handlar om Karins liv innan hon träffade Carl i Frankrike och så handlar det om hennes kärlek till blommor både i trädgårdar och inomhus.
Jag gillar boken som är skriven av Christina Högardh-Ihr som bland annat besökt gården och läst brev mellan Hilda ( hennes mor ) och Karin, och brev mellan Carl och Karin. Jag är redan nu lockad av att läsa boken, som jag bara lade ifrån mig för en tjugo minuter sedan för att skriva ett inlägg på min blogg.
Nu ska jag sola då det är underbart väder ute. Inte för varmt, och inte för kallt eller blåsigt. Lagom.
Hej då så länge.

Inga kommentarer: